08 mars 2007

Klippt får

Nu har jag gjort ett riktigt hästjobb, tycker jag själv.
Har klippt mina 71 får på 4 dagar. Började i måndags med att
klippa mina tackor som ska ha 3 lamm och ungtackorna som ska
ha 2 st. Dom går i en grupp för sig som har fått kraftfoder sen januari.
Dagen efter klippt jag dom som ska få 2 lamm.
Den 3:dje dagen regnade det hela dan men jag hade stängt in dom tackor
som ska få 1 lamm var i fårhuset så dom var torra o fina.
Tog in dom i lagårn och klippte där. På kvällen klippte jag mina 5 baggar
och sen klippte jag halsarna och klövarna på mina 13 valltackor.
Idag, Torsdag klippte jag klart dom sista och det känns väldigt skönt.
Mina 2 Bordercollies, Kimmi och Troy, har varit mig behjälplig i arbetet. Vad skulle man
göra med alla får om man inte hade vallhundar som vet vad jobb är.
Och vad mycket roligare det är att hålla på när man har så fina arbetskamrater.
När jag städat bort allt efter klippningen tog jag mig en välförtjänt ridtur på Rocky.
Hundarna var också förstås med.
Nu är det dags för bokföring. När tar arbetet slut?

Inga kommentarer: