18 januari 2008

Det blir lite ryckigt

med skrivandet på bloggen. Tycker kanske inte att det händer så mycket att skriva om.
Det är det vardagliga, som sker hela tiden. Och ibland blir det lite annorlunda.
Som förra fredagen när Carl Williams var här och ultraljudade tackorna. För att få reda på hur många lamm det blir till våren.
Jag trodde faktiskt jag skulle få en smärre chock. 120 st lamm. Var ska jag göra av alla dom?
Det är iallafall jättebra med denna aktivitet, nu VET jag iallafall vem och vilka som ska ha 1, 2, 3 eller 4 lamm. Och ioförsig vem som inte ska ha nåt och självfallet får göra tjänst som valltrupp.
Lite nytta ska dom göra. Jag slaktar inte ut dom som är tomma utan dom får gå kvar om det inte är nåt fel på dom. Det var 10 tackor som var gall. 2 som ska få 4 lamm, 10 som får 3, 33 st som får 2 lamm var och resten 1. Bara på dom första 12 tackorna blir det 48 lamm. Helt otroligt. Hoppas nu att allt går bra framåt våren. Sen var det en tacka som ville ha sina lamm tidigt i år så hon tog saken i egna händer och hittade sig en partner tidigt. Det var säkert nån snygg yngling hon fastnade för och blev dräktig i augusti. Så kan det vara.
När jag efter att Carl var här fredag morgon grupperade alla efter hur många lamm dom skulle ha så har jag tre olika grupper. Mycket behändigt med scanningen, vill jag lova.
Sen på Lördag morgon for jag med buss till Stockholm och hälsa på min bror. Det var jättelänge sen jag var i huvudstaden. Det är nog den sämsta plats att vara på, när man gillar djur och natur.
Men vi hade 2 trevliga dagar. Som tur är, är det lika lätt att åka därifrån som att åka dit.
Vill visa en charmig bild på Troy när han var någre månader tillsammans med en lika ung hund men av Grönlandshundsras, han heter Urax och är Göstas stolthet.Lite skillnad på storlek. Här är dom 3 månader gamla. Men Troy har alltid haft ett framåt temperament. Så storleksskillnad är inget som han bryr sig om.
Det har varit lika trist här med vädret som i övriga delar av Dalarna men nu är isen borta på åkrarna så imorgon och på söndag blir det vallning igen. Hurra.

2 kommentarer:

gail sa...

hej, vi kommer gärna till dig. jag är lite upptagen i c:a 2 veckor. barnbarnet ska fylla år och jag ska kombinera det med kontors arbete i stockholm, håller med att stockholm är ett trist ställe att vara på. sedan kommer en tik till nap c:a 25/1. då kan jag komma efter det.
ha det bra
gail

Anonym sa...

Hej Gail
Du är jättevälkommen. Jag har också mcyket fram till 1 febr. Så det passar utmärkt. Du får gärna ta med dina andra träningskompisar också.
Y