03 juni 2009

Varit på kurs

för Derek Scrimdgeour, på Udden i Skinnskatteberg, nu i helgen som gick.

Eva och Allan bjöd på otroligt fint väder, god mat, fin miljö och bra får. Vi var 10 personer, 5 från Finland och 5 tjejer i olika åldrar från Sverige. Jag hade Tin, som har en valp efter Troy med mig, hon var helt nybörjare, kunde ingen engelska och hade stora farhågor för denna kurs, hur det skulle gå, med dom förutsättningarna. Men när första dagen var över så lös hon som en sol och var MYCKET nöjd över dagens övningar. Crille och jag hjälpte henne så gott vi kunde, men då var det Crille som stod för dom mesta översättningarna, och jag tog vid när inte Crille var där.
Derek tyckte att hon gjort ett gott jobb med en ganska hård hund men hon fick beröm för sitt sätt att inte ge upp och hur hon täckte upp mot hunden när han ville gå ifrån henne.
Tin blev iallafall peppad över att fortsätta träna sin Jack och det var ett bra facit.

Jag gick med Cliff och allt jag gjort med den hunden var bra så det var bara att träna vidare.
Han är väldigt mogen i sin vallning men kroppsligt behövde han lite mer tid.

Sen var Karin Fransson med Saga och Anna Hessle med Valter där och dom 2 är kullsyskon med Jack, alltså med Troy som far och Lantställets Nora som mor.
Iren Stjärnås var också en som var där med sin Tim. Karin, Anna, Irene och jag har varit på flera kurser för Derek ihop. Ett mycket trevligt gäng. Hoppas nu att Tin kommer med fler gånger.
Det var väldigt roligt att se att de 3 valparna/unghundarna var så otroligt lika, alltså en mycket jämn kull. OCH en hög standard på dom.

Nu kommer Derek tillbaka till midsommar och då tänkte jag åka ner och vara lite behjälplig på Udden för nån mer kurs kommer det inte att bli. Nu kommer mina pengar att gå till Englands-resan i Augusti.

Före helgen fick jag ut tackor med lamm på bete och det är mycket skönt. Nu väntar jag bara på att veterinären kommer och kastrerar lite kalvar så vi får släppa ut korna också. Sen är sommaren här. Det blir ju mycket jobb med staket och så men då får man ju vara UTE iallafall.
Och snart är det dags för att ta korna till fäboden. Ytterligare ett äventyr med häst, hund och djur. Om nån vecka när lammen varit ute på parasitfritt bete kommer jag att dela upp dom i mindre grupper och sen flyttar jag ut dom på olika ställen. Även då jobbar jag tillsammans med hästarna och hundarna.
Det är ett fantasiskt liv jag fått uppleva. Och hoppas får uppleva många år framöver.

Inga kommentarer: