02 mars 2008

Färdigklippt och Vasaloppsdag

Idag har Vasaloppet avgjorts med Norska löpare som 1.a och 2.a i mål. Grattis får man väl säga.
Nog är dom duktiga på att åka skidor alla dessa människor som tar sig mellan Sälen och Mora. Man vet ju aldrig vilket väder det är eller hur tungt det kommer att bli. Men ändå ställer 15.000 löpare upp denna söndag varje år.
Jag har gjort mitt eget Vasalopp den här veckan och klippt alla mina får och för mig är det bra.
78 st vuxna djur har jag under vinter och snart kommer alla lammen, men än har jag nog 2 veckors frist från den. Skulle tro att dom börjar lamma runt den 25 mars.
Vi har haft lite mer djur både i lagårn och i fårhuset i vinter, vi får hoppas att ensilaget räcker.
Ska försöka hinna med lite vallning den här veckan på riktigt för hundarna har bara fått passa får när jag klipper. På sätt och vis är väl det arbete också men jag tror dom är sugna på att få flytta djur nu. Jag har en grupp på 14 tackor som får agera valltrupp och det är bra att ha några olika så att dom inte blir alldeles söndervallade. Om nån kommer hit och tränar och vill ha välinvallade djur tar jag ut dom gamla annars har jag ungtackor som inte springer till föraren så fort det kommer en hund. Det är bra att ha lite olika.
Nu går vi bara och väntar på att den riktiga våren ska anlända.
Ha det så gott där ute tills våren anländer med grönt gräs och lamm på beten.

Inga kommentarer: