29 juni 2009

PUUH i värmen

Nu kan vi äntligen säga, vi är klara med både ensilaget och höet. För nu iallafall. Vi har ju höstens skörd av ensilage kvar, förståss.
Det var länge sen det var så otroligt fint skördeväder och så stabilt. Det är vi väldigt tacksamma för.
Jag har också hunnit med att vara nere på Udden och hjälpt till några dagar när Derek var där och höll kurs. Men denna gång var jag inne och hjälpte Eva och Allan samt Marianne förståss.
Men vi hann även med att sitta ute och titta lite på kurserna också.

Det roliga som hände där var att Derek, först beställde 2 valpar efter Lantställets Nora och Take Time Troy. Dom föds om ca 6 veckor. Sen efter mycket om och men så köpte han en unghund efter samma kombination som var med på kursen.
Det är ju som bekant inte det lättaste att få klart alla vaccinationer och så på kort tid. Utan det tar ju ca ett år innan hundarna får komma in i England. Först trodde vi att han skulle dra sig ur för det blir ju både dyrt och hunden kommer ju att bli ganska gammal. Men nu är det så att han ändock bestämde sig för att köpa en och då bestämde han sig för den redan vuxna, 14 månader, gamla Valter efter Nora och Troy. Karin Fransson från Värmland fick i uppdrag att ha hunden under det kommande året tills alla vaccinationer och blodprov är tagna. Ett mycket hedrande uppdrag. Hon får ha honom som sin under det kommande året, träna och ev gå ett VP med Valter, som han heter. Frågade aldrig Karin om han döpt om hunden men det ska jag göra.

Sen när Marianne och jag åker över till England i slutet av augusti ville han även använda Troy som täckhund.
Ni som sett honom på tävling kan ju tycka att det inte är mycket att använda men Derek har sett Troy ända som unghund och har alltid tyckt om honom. Sen att vi inte har lyckats på tävling måste man nog lasta mig för. Jag vet hur man ska föra hund men mina tävlingsnerver är INTE vad dom borde vara.
När vi tränar, och jag är INTE bara hemma och tränar, så går han SUPER. Jag får väl säga ifrån ibland men vem får inte det med våra vallhundar. Det är iallafall inga stora problem, inte ens några små sådana.
Nu ska jag först DNA-testa honom för CEA innan vi åker över.
Och ivärsta fall får jag be Derek meritera honom om jag känner att jag inte klarar av det.
Vi ska iallafall ut några gånger på IK 2-or nu i Sandviken. En har vi varit på och 4 till ska vi åka på. Vi får väl misslyckas och ta nya tag. Jag vet att det sitter hos mig.

Jag måste lära mig att gå ut och andas lugnt och vara lugn i rösten och med visslorna som jag är på träning, så löser vi nog det här med.

Det var allt för denna gång.
Ha det bra i värmen. Och gå inte ut och valla när det är som varmast. Har varit ut med mina och dom blir helt slut. Så kväll eller tidig morgon är nog det som är bäst, just nu.

Inga kommentarer: