30 november 2007

Idag..

har jag klippt dom sista tackorna. Det var dom 10 ungtackorna jag lagt på som blev oklippta när jag gjorde illa mig.
Den gamla klippmaskinen gick också sönder i samband med att jag blev klar med dom äldre tackorna i september, (är det så länge sen), så vi tog och investerade i en klippmaskin av den värsta sorten, en sån som proffsen använder. Och nu även jag? Det var väl inte helt lätt att komma överrens med den men jag fick iallafall av pälsen på dom. Ungtackorna var heller inte samarbetsvilliga så lite för lång tid tog det allt. Dessutom är inte min hand vad den borde vara. Idag tröttnade jag på att ha baggarna inne i en box i lagårn så dom tog Kimmi och jag ut i en hage, få se hur det går. Det blev en hel del stångningar, så vi får väl se tills imorgon hur det går. Dom går ju ihop hela somrarna som ett riktigt grabbgäng och har det behagligt men nu har jag nyss tagit bort dom från tackorna så hormonerna har väl inte riktigt slutat flöda, skulle jag tro.
Hade även djurkontroll från Länsstyrelsen i förra veckan och det brast väl på en punkt och det var att inte alla ungtackorna från förra året, ca hälften, och dom nya för i år inte hade märken i båda öronen, men nu är det också ordnat idag.
Ute är det underbart snörikt och naturen är lika vacker i snötäcke som utan.
Man kan känna sig lycklig som bor så fint och har djuren runt om sig och kan nyttja hästarna till att komma ut i naturen. Dessutom blir hundarna riktigt glada när jag går och hämtar en av hästarna för den dagliga ridturen.
Ha en skön helg och ta tillvara den på bästa sätt. Med att vistas ute.

Inga kommentarer: