09 april 2008

Aprilväder

Typisk April. Blötsnön singlar från skyn och allt blir skitigt där man går och kör med traktor.

Lamningen har satt fart igen, det är precis som dom går och väntar på snöväder, för att sätta igång och lamma. Under Påsken när det var som kallast i vinter vad gjorde tackorna då, jo lammade. Vad gör dom nu när det är vått och kallt och snö i luften och på backen, jo lammar.
Hittills, om jag nu vågar säga det, har det gått riktigt bra. 2 tackor som fått 4-lingar, och alla är verkligen pigga och jämna. God modersomsorg och mycket mat. Kan det bli bättre när man får 4 små ulltottar. Bruna ryalamm dessutom. Alla 8. Sen är det väl några lamm som gått åt också men inte alltför många. Idag är det 20 tackor kvar och 30 har lammat.
Vaket på nätterna är sämst annars går det riktigt bra.
Korna har kalvat klart och dom har fått sina extra kalvar och idyllen i lagårn är nog total. Kalvningarna gick bra. Det var väl en kalv som var väldigt ostadig på benen så jag fick stödmata henne men efter 1 dygn så kunde hon iallafall resa på sig själv. Och nu är det inga problem med nån utav kalvarna.

Försöker rida en häst varje dag och har faktiskt lyckats ta mig en timme ut i skogen på hästryggen. Nu har även ridbanan varit fin, före snövädret, så jag har tagit 20 min. där och verkligen jobbat igenom hästarna ordentligt. Dom är helt underbara att rida, både Rocky och Siajej. Efter vinterns skogslufsande finns allt ändå kvar med slutor, galoppfattningar o byten, stoppen och ryggningarna. Jag har verkligen 2 riktigt bra hästar, den 3-dje, lilla Harley ska jag försöka satsa på nu när det blir bart och lamningarna är över. Han ska väl köras in klart och sen ska jag rida in honom i sommar. Han blir nu 4 år. Tänk vad tiden går.

Inga kommentarer: