11 april 2009

Solen VÄRMER

gott i påsktider. Har krattat hela gården och börjar nu runtomkring.
Det var några dar sen som det blev nåt noterat här men mycket händer.
Lamningen är nu inne på dom sista 19 tackorna, däribland en som ska ha 4 små liv, 2 som ska få 3 st och resterande 2. Som jag skrivit förrut har allt fortfarande gått bra. All är vid liv, lamningarna har gått utan fellägen. Så kan det gå ibland, men det är faktiskt första gången som det varit så här enkelt, som det varit hittills. Säger bara peppar,peppar...en gång till. Man brukar nästan dra på sig olycka när man vågar säga nåt sånt.

Är ensam i påsk, som alla andra påskar, Gösta far ofta till fjälls med sina grönlandshundar, det är också en ras som är specifikt avlad för nånting, idethär fallet, draghundar.
Han har nött ganska mycket på dom i vinter och har varit borta nästan varje fre. - lörd. om det inte varit ännufler dagar inblandade. Han har kört tävlingar på uppemot 20 mil och då har det tagit fler dar. Men dom är duktiga och ligger ofta bra till i prislistan.

Igår tog jag ut 6 tackor och mjukstartade Troy och Cliff. Lite ringrostiga var vi men jag koncentrerade oss på flankeringar och att flytta får Fint. Det gick iallafall skapligt. Hade inte mycket tid på mig, lamningar på gång, men vi har iallafall börjat. Kimmi går fortfarande på medicin så han får vara tills den är uppäten men annars verkar tassen fin.

Våran första kalv för våren kom förra veckan, en liten kvigkalv som är född på Irja-dagen.
Kritvit med svarta öron o nos. Fjällkalvarna är för gulliga.

Imorse flög ett svan-streck över här och trumpetade, igår var kanadagässen här och i förrgår kom Tofsvipan och Storspoven.
Vilken tid vi har, här och nu.

Alla mörka moln över världen försvinner liksom när man ser, hör och upplever allt detta.

Nä, nu får det vara nog för den här gången. Nu ska jag fortsätta kratta i väntan på fler lamningar, sen ska jag rinda en häst men det får bli senare.

Inga kommentarer: