01 april 2009

Tisdagen blev...

det en liten konstig start på.

I måndags var jag till veterinär Marie Sandkvist med min Kimmi som hade hoppat på 3 ben i nästan en vecka.
Inga ben brutna men han hade ont på utsidan av högertassen och var svullen. Så han fick ett smärtstillande och antiinflamatoriskt medel.
I samband med det träffade jag, som jag skrev i måndags kväll Christina.
Igårmorgon, tisdag, ringde det när jag åt frukost, en annan väninna som har får och hade bekymmer med tackorna som blev dåliga efter lamning. Hon hade haft kontakt med vet. i 2 dagar, men vanliga vet. har ju inte så mycket aning om får så jag gick upp på kontoret för att leta reda på tel.nr till fårhälsovet.

Innan jag gick upp räddade jag undan frukosten från bordet men tänkte inte på medicinburken till Kimmi. (Han hade fått en tablett alldeles innan).'
Gick upp på kontoret, leta reda på tel.nr. hörde visserligen att det lät nåt nere, men tänkte att det var katterna som höll på med nåt.!!
När jag sen kom ner låg medicinburken på golvet, tom, och min unghund Cliff såg väldigt skyldig ut. Han brukar kunna ta saker och bita sönder. Särskilt pennor.
Ringde till Marie, vet, vad göra. Jo jag skulle få honom att kräkas och det skulle ske genom att ge honom salt och lite vatten. Fick ge honom 2 doser innan han gav upp och fick upp både morgonens mat och tabletter.
Fick sen ny medicin till Kimmi som det bara var att åka ner till Rättvik och hämta ut.
Hoppas nu bara att Kimmi blir bättre i sin tass. Han sätter ner tassen lite nu iallafall. Medicinburken i tryggt förvar, så att bara den halta hunden ska kunna ta del av den. Förhoppningsvis.

Lamningen har nu startat och 5 tackor har fått 2 lamm var. Allt har hitills gått fint. Hoppas att det fortsätter så.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Vilken rackare till unghund, ;-) äta upp andras medicin. Tur att du lyckades att kräka honom.
/Heléne Elgemyr