01 april 2007

Kalasväder, Lamningar. Kalvningar och Körkurs

Nu har vi haft ett underbart väder en hel vecka.
Isen håller på att smälta ute i skogen. Tranor, gäss och svanar flyger över oss och trumpetar på sin väg norrut. Eller är det nån av dom som kommer att stanna här?
Vilken ljuvlig tid det är när värmen och ljuset och flyttfåglarna återvänder.
Idag har det varit full fart på lamningarna och det har gått relativt bra.
Nu på kvällen kalvade första kon också, så Kallasgårdens invånare ökar av sig.
Annars har vi haft körkurs här med 9 hästar av olika ras och ålder.
Kurs ledare är Elisabeth Olofsson som har hand om utbildningen på Naturbrukslinjen här i Rättvik.
Jag gick med min unghäst, snart 3-åriga araben Harley. Han sköter sig riktigt bra, är orädd och
lugn. Lite skrikig när han känner av nåt sto men är lätt att hantera ändå.
Jag har inte varit med så mycket på dessa kurser som har pågått i 2 år med jämna mellanrum.
Men dom övriga deltagarna som varit med från början har alla gått framåt.,
Dom flesta har kommit i vagn nu och det är roligt.
Få se hur långt Harley kommer. Men han verkar ha ett bra körhuvud. Med sin orädda attityd.
Jag har också hunnit med att åka till Tin och hjälpa henne med vallningen av korna.
Idag fick hon själv gå med Gaston och det gick riktigt bra. Hon är lite sen med stoppen men nu kan hon nog fortsätta och komma igång själv. Det är bara med träning färdigheten kommer för en vallhundsförare.
Ja nu ska jag gå ut och kolla fåren igen. Det blir en hel del passning dom närmaste veckorna.

Inga kommentarer: