09 april 2007

Veckan som gått

Den här veckan har det hänt lite allt möjligt, både trevligt och tråkigt. Jag har haft en praktikant här från 8:an på Rättviksskolan, Linnea Hallman hette hon. Hon har varit med mig bland djuren och i verkstan. Så har vi faktiskt ridit tillsammans varje dag. Linnea var jätteduktig. En eloge till henne. Nu har hon åkt, och naturligtvis kommit hem igen, för helgen är slut för hennes del, till Stockholm över påskhelgen tillsammans med syster och Mamma. Hennes påsklov ska annars gå till ett konfirmationsläger på stiftsgården i Rättvik.
Det har fötts en del lamm i början på veckan, där allt gick bra, sen fick jag , först 1 kalv en dag och på natten efter när jag samtidigt hade 3 lamningar på gång skulle en till ko kalva. Allt verkade vara helt i sin ordning men ändå så kom kalvningsprocessen av sig och jag fick göra en insats. Men det tråkiga var att kalven var död trots mitt snabba ingripande. Tyvärr är det sånt som händer men man vänjer sig aldrig vid det. Men som tur är händer det inte så ofta. Vi har nog bara haft 3 döfödda kalvar genom alla år. Ca 35 år har vi haft kor. Vi köpte vår första kviga 1973.
Har fått tag på extra kalvar till kon som jag håller på att skola in och det går faktiskt riktigt bra.
Sen i veckan var jag upp till Tin i Västbjörka där, jag också hämtade kalvarna och levererade 2 ensilagebalar. Jag hjälpte henne med Gaston igen. Han är lite het i vallningen och Tin hinner inte riktigt med men är jag med henne som hjälpförare så kommer hon in i lugnet igen. Vi får verkligen hoppas att dom tränar på så att Gaston blir en duglig vallhund på Karl Tövåsens Fäbod i sommar.
Min egen Troy och Kimmi är jag jätte nöjd med också. Troy vallar jag lite med nästan varje dag. Just nu har jag en flock på 15 tackor som han får jobba med. Dom är jätteglada när dom kommer ut och gör sina glädjeskutt.
Påskhelgen har varit ganska lugn på lammfronten men i dag har dom kommit igång igen. 3 tackor har lammat, där allt gått bra.
Igår var barnen hemma med sina familjer och vi fikade och smaskade tårta och godis ihop och det är ju också trevligt. Sen titta vi på lammen som är så ljuvliga. Det finns nog ingen som kan motstå dom små.
Ikväll har jag setat med bokföringen och jag kan inte förstå att tiden kan gå så fort för det är ju ALLTID dags för bokföringen, känns det som.
Nä, nu får jag nog fortsätta skriva imorgon. Hästarna vill in och så måste jag ta en titt i fårhuset igen.
Ha en skön natt allihop. Godnatt

Inga kommentarer: