13 april 2007

Lamningar o Westernridning

Dagen idag har varit fullspäckad från tidiga morgon till sena kväll.
Vi har nyss avslutat en miniklinik för Marika Söderlindh-Franzen från RoslagsWestern.
Vi har varit 6 deltagare som ridit nu på e.m. Men ett tag såg det mörkt ut för hela morgonen och förmiddagen och natten före det har det lammats som det inte gjort tidigare i vår.
Allt har väl gått någotsånär bra med lamningarna, det var bara en ungtacka som fick ett försvagat lamm men trots försiktig sondmatning gav den upp andan. Ledsamt men så är det.
Jag ska ha 98 lamm på tackorna så att det händer nåt är väl ofrånkomligt.
Jag scannar dom i januari får då kommer det en Karl Williams från Australien hit till Sverige och åker runt till fårbönder som så önskar och scannar tackorna. Det är fjärde året i år och jag är mycket nöjd med det. Man kan dela upp dom i olika lamningsgrupper och gå på med kraftfoder till dom ungtackor som ska få 2 lamm och till dom äldre tackor som ska ha 3 lamm.
Har 3 olika grupper, dom som får 1 lamm, dom som får 2 och så ungtackor och äldre som får fler.
Det är riktigt bra.
Såg att det var KM den 5 maj. Jag vill bara tala om att den 5 maj är det Westernridningens dag i hela Sverige. Vi är involverade i det uppträdande som ska vara i Körhuset på Rättviks Gymnasium. Ska ha med mina båda hästar och rida Reining och Western Riding. Sen så anmälde jag mig till att visa fårvallning från hästryggen. jag tar 5-6 tackor med mig och så bygger jag en bana med Broar, Grindar och fålla och tar hundarna med mig och har lite vallhundsuppvisning och går då en bana medfåren, hästen och hunden. Man kan ju ha en grindgenomgång så man kan öppna grinden från hästryggen och låta fåren och hunden gå igenom, sen stänger man grinden igen. Tänkte även ha en bro med där fåren och hästen också ska gå över samt en öppen fålla och några gringenomgångar.
Så tyvärr kan jag inte vara med på nåt KM den dan. Men jag tror att jag kommer att förnöja mig ändå. Det är Rättviks Marknad den helgen och vi kommer att göra reklam för dagen i Körhuset redan på FRedagen så vi hoppas på att få dit lite publik.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Testar att nu föra in en kommentar

Ewa sa...

Bra jobbat, Yvonne! Nu funkar det! Häftigt med vallningsuppvisning med både häst och hund!

Anonym sa...

Hej Ewa. Det är Mats Gelott som hjälpt mig med hemsidan som ska ha berömmet. Äras den som äras bör.
Tack Mats