14 maj 2007

Söndag morgon

började kl 04.00. Upp i Lagårn för att mata alla djur och mocka. Det är inte min starka sida att gå upp denna okristliga timme. Men har jag tagit på mig ett uppdrag så har jag. Som vanligt går ju inte allt efter beräkningarna för när jag lovade att jobba på Vallprovet i Hedemora skulle Gösta vara hemma och sköta gården. Så fick han jobb i Norge dom dagarna och jag frågade David om han kunde ta lagårn åt mig. Jodå, det kunde han men när den här veckan kom fick han lov att åka med Lastbilen till Kiruna på Lördag så då kan man ju tänka sig att ställa upp och ta lagårn går ju inte.
Jon är alergisk så då fanns det bara Jonny kvar och han var snäll och ställde upp på Söndagkväll. Och jag fick gå upp TIDIGT för att hinna med vad som skulle göras på morgonen.
Allt fungerade och jag kom till Hedemora till 08.00.
Vi var på Gails underbara åkrar, ja, nu är det ju inte hennes, men hon får utnyttja dom,. Det är en sån fantastisk inramning på dom här åkrarna som böljar hit och dit med skog runt om, dessa fina diken och broar och slänter. Jag tog bort fåren med Kimmi på förmiddagen sen på eftermiddagen vågade jag mig på att använda Troy och tänk jag blev inte besviken ett dugg. Vad den hunden kan arbeta. Efter 3 grupper fick jag gå en ganska lång sträcka med fåren tillbaka till uppsamlingsfållan, genom en gård med hästhagar på en sida och ganska risig skog på den andra och med springiga får då gäller det att ha en hund att lita på. Marianne och jag samarbetade med uttaget iochmed att det var så lång väg att gå så kunde jag inte vara ensam.
Vädret höll sig hela dan, det var skönt. Trevliga unghundar som vallade och jag tror att dom flesta blev godkända.
Jag plockade ihop lite fårnät och rastade hundarna innan jag for hemåt vid 17-tiden. Jag stannade i Hedemora och åt. Kom hem igen vid kl. 8. Jättetrött efter en trevlig dag. Då var jag glad att Jonny hade gjort lagårn så jag inte behövde bry mig så mycket. Gick runt och såg till att det var vatten överallt och gav fåren lite mer ensilage. Innan jag la mig.
TACK Jonny för att du hjälpte mig.

Inga kommentarer: